MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under juli 2010

Av Ninna-Carina - 26 juli 2010 09:44

   När jag var liten gjorde min mamma läskande god citronlemonad... När jag flyttade hemmifrån gjorde jag det också - billigt & gott! Sedan har citronlemonaden fallit i glömska. Men nu har jag precis ställt en sats i kylen och jag längtar redan tills i morgon när vi kan sila av och börja dricka!!!


Så här gör jag;
2 citroner
8-9 dl socker
50 g citronsyra
1 liter kokande vatten


Skär citronerna i skivor. Blanda i socker & citronsyra i en stor kastrull eller skål. Slå över kokande vatten. Låt stå 1 dygn (eller över natten). Rör om då & då. Färdigt! Häll upp i flaskor, förvara i kylen. Späd med vatten eller ”bubbelvatten” efter smak.   

Av Ninna-Carina - 25 juli 2010 17:45

För ett tag sedan såg jag ett recept på Älggrässaft i en tidning hos "syrran". Familjen älskar ju fläderblomssaft och detta lät som något liknande... Glada i hågen gav vi oss ut på en kvällspromenad, med siktet inställt på Älggräs :-)


Fyra dagar senare var saften färdig! Vi har dock inte lyckats komma fram till om vi gillar saften eller ej. Buden har varit lite blandade, men vi är i varjefall helt överrens om att saften helt klart tjänar på att serveras riktigt kall!


Så här gjorde vi;

30 färska blomklasar Älggräs
3 citroner
2 kanelstänger
1.5 l vatten
1.2 kg strösocker
50 gram citronsyra

- Koka upp socker, vatten, kanel och citronsyra till en lag.
- Häll lagen över de sköljda blommorna och de tvättade, skivade citronerna i ett rymligt kärl med lock. Låt stå kallt i 4 dagar.
- Sila saften och häll upp på flaskor. Kan förvaras kortare tid i kyl och längre tid i frys.  

Av Ninna-Carina - 8 juli 2010 20:36

I slutet av förra sommaren plockade jag Aroniabär och gjorde saft, sylt & likör. Saften och sylten är sedan länge slut och idag gjorde jag klart likören. Det sägs att den tjänar på att lagras ytterligare, men jag tycker att den var riktigt god redan nu!

Det finns lite olika recept på Aronialikör på nätet och det framgår att man kan exprimentera ganska friskt. Resultatet verkar blir bra, hur man än gör :-) 


Så här gjorde jag; 

  • Jag fyllde en glasburk till 3/4 med aroniabär och sedan fyllde jag burken med sprit (3/4 Brännvinspcial och 1/4 "matlagningskonjak") Därefter satte jag på locket.
  • Burken fick stå  i ett fönster (ej direkt solljus) i lite drygt en månad. Jag skakade burken dagligen.
  • Därefter ställde jag in burken i skafferiet och där har den fått stå i cirka tio månader. Jag har skakat burken lite då och då.
  • Ungefär 11 månader efter starten har jag silat av bären, sötat den med vit sirap och fyllt likören på flaska. Det är svårt att ange någon mängd sirap, man får helt enkelt smaka av... och den blir bara bättre och bättre :-)
  • Likören var i mitt tycke riktigt god, påminnde lite om ett riktigt portvin. Min flaska ska jag nu försöka lagra i skafferiet till nästa sommar...  
Av Ninna-Carina - 7 juli 2010 07:53

I vårt extremt lilla badrum satte jag för några år sedan upp en praktisk, men liten "byrå" från IKEA. De små lådorna rymmer allt från hårsnoddar och smink till huvudvärkstabletter och hemligheter...

I den hemliga lådan har jag busat lite med den nyfikne och monterat ett larm ;-) När någon vill ta reda på vad som finns i lådan, så går larmet!  Jag kan avslöja att det utlöst mer än en gång...

Den roligast gången var när vi hade årsmöte i områdets brygg- & vägförening. En av herrarna ursäktade sig, mitt under mötet, och bad att få låna toalettet... Det gick inte lång stund förrän larmet gick! Alla mötesdeltagare tittade oroligt in mot huset, men ingen sa något... Efter en stund kom mannen ut och låtsades som ingenting :-)

Hur kommer det sig att människor är så nyfikna på vad andra människor har i sina toalttskåp??? Jag har hört att de flesta nyfiket tittar in i sina bekantas skåp...   gör du?

Av Ninna-Carina - 6 juli 2010 23:22

Idag har jag och en kollega "gjort ett nytt rum" på vår förskola. Vi började med att bära soffor, skruva hyllor och byta gardiner... men det var sedan det riktigt roliga började.
   Någonstans har jag sett en tavla med alfabetet på och med den som inspiration långt bakifrån i bakhuvudet började jag klippa bokstäver i dekorplast.  

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards