MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under februari 2010

Av Ninna-Carina - 28 februari 2010 21:49

Nu är tävlingen avslutad och vi tackar alla som varit med! Vi tog hjälp av en slumgenerator för att utse vinnaren och den (förhoppningsvis) LYCKLIGA VINNAREN är Betsy!

Stort grattis från Ninna & Ida

Av Ninna-Carina - 28 februari 2010 08:30


Kronan på bilden är min, men modellen är gjord av Marie Louise Johansson och kommer från mönsterblad  72144, utgivet 1962 av Gustaf Werner AB, Göteborg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
VIRKAD BRUDKRONA I KATTENS MERCI
Garnåtgång:
1/2 hg i Kattens Merci
Virknål: Disc eller Aero 2 mm
Virkförklaringar: Se nedan
Teckenförklaring: x - x upprepas



BRUDKRONAN

lägg upp 90 lm, virka runt.
Varv 1: 1 fm i varja lm.
Varv 2: x 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm x 1 sm i 1:a sm (15 bågar).
Varv 3: Virka 11 fm omkr varje lmb, fäst med 1 sm, tag av garnet.
Varv 4: x 1 fm i mittersta fm på lmb, 5 lm x.
Varv 5: x 1 fm i fm, 5 fm omkr de 5 lm x.

Varv 6: 1 sm i 1:a fm, 5 lm x hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, 2 lm x hoppa över 2 fm, 1 fm i 3:e lm.  

Varv 7: x 2 fm omkr de 2 lm, 1 fm i st x 2 fm omkr de 2 lm, 1 sm i 1:a fm.
Varv 8: x 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm, 14 lm, hoppa över 9 lm närmast nålen och virka 5 dst i de 5 följ lm, 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm X. Tag av garnet.
Varv 9: x 1 sm omkr lmb av 9 lm, 2 lm, 16 st omkr lmb ovanför de vågräta dst, 2 lm,1 sm omkr lmb av 9 lm, 9 lm x, fäst med 1 sm i 1:a sm.
Varv 10: x 1 fm omkr de 2 lm, 4 fm i de 4 följ st, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 fm omkr de 2 lm, 5 fm, 1 picot, 5 fm omkr lmb av 9 lm x fäst med 1 sm i 1:a fm och tag av garnet.
Stärk kronan med spraystärkelse.


VIRKFÖRKLARINGAR
Luftmaska (lm) - Gör en ögla, x stick in virknålen och drag upp 1 m. Upprepa från x tills önskat antal lm erhållits.
Fast maska (fm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs lm och drag upp 1 m (2 m på nålen). Drag garnet igenom m. En fm har erhållits. På nästa och alla följande varv sticker man in virknålen i en av föregående varvs fm. Tag igenom båda maskbågarna.
Stolpe (st) - Gör ett omslag om virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (3 på nålen). Drag garnet igenom de 2 första m. Drag garnet igenom de 2 återstående. En st har erhållits.
Smygmaska (sm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m och drag denna m genom m på nålen. En sm har erhållits.
Dubbelstolpe (dst) - Gör 2 omslag kring virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (4 m på nålen), drag garnet igenom de 2 första m (3 m på nålen), drag garent igenom de 2 följande m (2 m på nålen), drag garnet igenomde 2 återstående m. En dst har nu errhållits.
Picot - 4 lm, 1 sm i första lm.


-------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMENTARER AV NINNA;

  • Krånglig beskrivning - När jag skrev rent beskrivningen blev jag nästan full i skratt, för det låter sååå krångligt... Men håller man bara tungan rätt i munnen och gör som det står så blir det hur bra somhelst!
  • Garnet Kattens Merci - Troligen finns inte garnet att få tag på längre, men det går bra att byta ut det mot ett annat fint garn. Tänk bara på att anpassa virknålen efter garnet.
  • Virknål - I beskrivningen står det Disk eller Aero, men jag har ingen aning om vad det betyder... Jag har använt en helt vanlig.
  • Lmb = luftmaskbåge - Helt enkelt luftmaskor på rad, som tillsammans bildar en båge.
  • Att stärka kronan - Det finns flera olika sätt att stärka sina virkade alster på. Jag har hittils valt att göra det med sockerblandning (hälften socker & hälften vatten), men jag har funderingar på att prova på limblandning (hälften skol- eller trälim & hälften vatten). Hur som helst så ska virkningen genomblötas av blandningen och sedan formas. Jag brukar försöka hitta en lämplig form, tex ett glas eller en vas, som virkningen får torka/stelna på. 
    LYCKA TILL! 
Av Ninna-Carina - 27 februari 2010 11:21

I flera år har jag tänkt virka en prinsesskrona i guldgarn och till sist fick jag tummen ur. Egentligen hade jag velat ha ett tunnare garn, men detta var vad min garnaffär hade i guld. Jag tycker själv att kronan blev riktigt, riktigt fin, så det är lite synd att Ida blivit så stor. Hon verkar inte alls sugen på att leka prinsessa längre... Men jag hittar säkert någon annan liten prinsessa som vill ha den, om inte annat får jag väl sälja den!


Prinsesskronan är virkad efter samma mönster som min brudkrona, så det var lite nostalgi att ta fram det gamla mönstret igen... Brudkronan var för övrigt mitt första virkprojekt, efter grytlappen i slöjden, så det var en riktig utmaning!!! Men det är en helt annan historia... //Ninna

Av Ninna-Carina - 24 februari 2010 20:39

TÄVLINGEN ÄR NU AVSLUTAD! För resultat se här.

För att fira de svenska framgångarna i Vancover och att vi har haft så otroligt många besökare så lottar vi nu ut en av våra virkade OS-mössor! Mössan är virkad efter vårt mönster i garnet Natur uld. LYCKA TILL!



 Jag tävlar om en OS-mössa från MiMejd!
Tävla HÄR du också!


Det är enkelt att tävla och ALLA kan vara med!

Tävlingsregler:
1. Kopiera bilden+texten ovan och publicera i din blogg
(Du som ej har någon blogg tipsar minst 5 stycken via mail + en kopia till oss
ninna-carina@hotmail.com .)
2. Skriv ditt namn, din mailadress & bloggadress i en kommentar till detta inlägg.

Tävlingen avslutas redan nu på söndag den 28 februari kl 20.00 (svensk tid).
Vinnaren utses genom lottning.
Lycka till!
//Ida & Ninna

Av Ninna-Carina - 24 februari 2010 19:08

OS-mössan och de andra kläder som den svenska OS-truppen bär är designade av Eva Christensson.mönster-mamma Eva Christensson har fått Sverige att leta fra

Eva Christensson, formgivare på Stadium, har varit ansvarig för OS-kollektionens utformning sedan 1998.

I kollektionen kan de aktiva välja mellan 60 olika plagg.

OS-mössan har, även utanför den svenska truppen, blivit det senaste trendplagget.



                                                  
                                                  
                                 Foto: OLA AXMAN

Med garn och virknålar kan de som vill virka sig en egen OS-mössa.

För den som inte vill sysselsätta sig med handarbete säljs den hemmagjorda varianten nu också på Blocket.se.


Källa: Sveriges olympiska kommitté och Blocket.se

Av Ninna-Carina - 24 februari 2010 14:35

Mamma och jag ska vara med i årets "Valby vårmarknad" här i Västerås. En av grejjerna som kommer finnas till försäljning är kakeldekorationer. Vi klipper ut 70-tals inspirerade figurer i lite olika färger av dekorplast. Sen är meningen att man ska klistra upp figurerna på kakelplattorna i köket eller badrummet, på duschväggar eller speglar.

Nu har vi en fråga till er läsare:
Vad är ett rimligt pris på 1 kakeldekoration??Det finns 3 storlekar på blommorna, och 2 storlekar på resten. Tycker ni att de ska kosta samma allihopa, eller borde de stora vara dyrare eftersom de inehåller mer plast?
Eller borde de små vara dyrast eftersom dom är pilligare ett göra? Det är ni som bestämmer! Lämmna en kommentar nedan.
//Ida   
     



Av Ninna-Carina - 23 februari 2010 14:27

Jag och Ida har tyckt att det varit helt fantastiskt att vi haft 50-60 blogg-gäster om dagen, tänk att så många vill se vad vi pysslar med...

Men för knappt en vecka sedan smällde det till! Vi la' upp ett mönster till den svenska OS-mössan här på bloggen och plötsligt fick tusentals besökare från hela världen... Vi har flera besökare som undrar hur många som är här egentligen, så idag har vi lagt till en "nationsräknare"  och en totalräknare.

Under den senaste veckan har vi haft drygt 19 000 besökare. Det är helt galet! :-)

KRAM till er alla! //Ninna & Ida

Av Ninna-Carina - 22 februari 2010 19:08

Ibland kan man fundera på vad man lånar sig till :-) Idag har Ida och jag haft reportageteam från Västerås Tidning här. Det hela började lugnt och sansat med att vi berättade om oss själva, vårt pysslande och den totala hysteri som råder kring den virkade OS-mössan.
Det var sedan det började. Ida och jag "lekte"  fotomodeller och brottades i snön utanför huset... och det hela dokumenterades! Till helgen kan alla Västeråsare njuta av spektaklet!

Nu laddar vi för kvällen OS-fest - jag tror på två svenska medaljer!! //Ninna

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards