MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under november 2009

Av Ninna-Carina - 30 november 2009 23:08

Nu är han precis klar min lilla mininalle...

Jag tycker fortfarande att det är så fascinerande att valet av garn, gör att storlek och utsende på en liten figur förändras radikalt. Det är svårt att tro att min nya nalle är gjord efter samma mönster som den mer är 3 gånger så stora nallen som jag "la ut" för några dagar sedan... //Ninna  

Av Ninna-Carina - 30 november 2009 20:35

Detta är helt fantastiskt roligt och blir väldigt fint också! Hjärtanen går att hänga i granen eller bara lägga på ett fat. Vi har köpt äggformade frigilit-kulor förut och gjort färgglada ägg till påsk. Det blev också riktigt fint!

Till dessa söta hjärtan behöver du alltså:

-hjärtformade frigolit bitar
-ull att tova med

-en nål med hulling
Allt finns på en pysselaffär t.ex Panduro!

Vi köpte allt i ett litet kit, då fick man med både ull (vit och röd) och en nål. Egentligen var det meningen att man skulle göra svampar (vilket vi också gjorde, men hur många svampar behöver man?) men vi vi gjorde även hjärtan alltså.
Du tar helt enkelt ullen och viker runt frigolit biten, sedan kommer det
roliga- pickandet! Inte helt svårgissat går alltså detta ut på att picka fast ullen i frigoliten. Pick, pick, pick, pick...
  

Ganska många pick senare, när ullen sitter ganska slätt och inte är för rufsigt, är det klart! Sy fast en tråd eller låt den vara som den är. Ett roligt tips är ju att köpa bollar i tre storlekar och sedan göra en snögubbe!

Picka på!

//Ida

Av Ninna-Carina - 30 november 2009 20:20

I flera år har jag funderat på att virka en tomtemössa och nu äntligen har jag gjort en... Fort gick det när jag äntligen kom igån och rolig blev den! Jag håller just nu på och renskriver mönstret.        

  


Av Ninna-Carina - 29 november 2009 11:21

   Nu är vi i full gång med julpysslandet här hemma... En av årets nyheter i vår familj är tovning. Fantastiskt roligt och inte speciellt svårt, om man utgår från en styrolitfigur. Lite knepigare blir det när man ska forma fritt, men med lite tålamod så går det... Först ut är en liten tovad flugsvamp, men fler tovade alster kommer innom kort!

TIPS! Är ni också sugna på att prova på tovning, så är det just nu rea på Flugsvampspaketet på Panduro. För endast 59 kr, får ni ett matreialpaket som räcker till 10-15 små flugsvampar :) //Ninna

Av Ninna-Carina - 23 november 2009 19:58

På flyget på väg till Thailand virkade jag delarna till denna lilla nalle och idag har han blivit monterad... Det var ett hemskt garn att virka med, det var tunt och tjockt omvart annat och knappt gick det att urskilja maskorna i allt ludd. Men söt blev han! 

Jag vet inte om det syns på bilden, men till skillnad från många andra som virkar amugurumi så använder inte jag färdiga ögon. Jag virkar mina ögon och syr sedan fast dem. Just den här lille krabatens ögon gjorde jag genom att göra 7 maskor i en magisk ring.
  
Mönstret till nallen kommer från Mia Bengtssons bok Virka agurumi. //Ninna

Av Ninna-Carina - 22 november 2009 18:31

      Jag har precis kommit hem från en härlig vecka i Khao Lak, Thailand (tillsammans med min mamma) och allt var lite bättre än jag vågat hoppas. Människorna var lite trevligare (gladare), maten lite godare och stränderna lite vackrare!


Naturligtvis hade jag med mig lite virkgrejjer och ett litet hjärta blev faktiskt kvar i Thailand! Vi besökte ofta Dino massage, på Soi Bang niang Beach, och vi blev riktigt goda vänner med några av tjejerna som arbetade där...

När det var dags för oss att lämna Khao Lak gav jag dem ett av mina små hjärtan och det hänger nu på väggen hos Dino. Skulle du besöka Khao Lak så kan jag varmt rekomendera ett besök hos Dino!


Det lustiga var att vi även fick presenter av dem, varsin massagekräm av ägarinnan och varsitt halsband av orkideer som tjejerna gjort... //Ninna

Av Ninna-Carina - 20 november 2009 19:19

Väntan är över! Här kommer, som jag lovet, resultatet av veckan pyssel-orger. Först ut är holkar! För fåglar, fladdermöss, hummlor och webkamror! Med hammare, spik, färg och lite ohyvlat virke har vi fått ihop dessa praktexemplar! Eller egentligen har vi fler, tot 12 st, men jag visar bara en ur varje kategori...


Denna holk är den omtalade webkamere-holken. Som namnet antyder har vi gjort plats för en webkamra som kan filma fåglarna som förhoppningsvis flyttar in...    Tyvärr var vår webkamera för dålig för at filma i mörker, så vi måste innförskaffa en bättre innan vi sätter upp den. Webkameran är kopplad till datorn och det är därifrån vi och andra kommer kunna följa fåglarna. Holken kommer sättas upp utanför huset. Beskrivniongen till den hittade vi på http://www.sofnet.org/index.asp?lev=6188&typ=1 Men som ni ser så är inte vår riktigt likadan...



Denna holk är ganska vanlig. Men jag tycker det är lite tråkigt med "vanliga" holkar. Så därför har jag jag målat den som som ett litet hus. Med brevlåda, hus nr., och klätterväxter längs ena väggen!    





Den här holken är till för fladdermöss. ingången syns inte riktigt på bilden. Men den är underifrån. En trevlig holk iaf!
  









Den här holken är till för hummlor. En riktig liten pärla att ha i trädgården! Storleken gör den ganska lätt att göra. Jag har målat små trappor och stegar på, för en helt "normal" holk kan man ju inte ha! Texten "LET IT BEE!" kan man ju tolka hur som helst...



Hoppas ni fick lite insperation. Det är ju ganska långt kvar till våren, men man kan aldrig börja för tidigt!


//Ida 


   
 

Av Ninna-Carina - 20 november 2009 18:46

Jag är helt paff! Den 16 november hade vår lilla blogg MiMejd 203 besökare!!! På samma dag och allt!!! HUR?
Såklart ringde jag mamma i Thailand, hon blev också paff, men glad såklart! :)
Min tanke är att kanske någon med en störe mer välbesökt blogg tipsade om pepparkaksmönstret... Någon som vet något om detta eller sett någon sorts reklam om vår blog får gärna höra av sig!

Ha det bra! //Ida

P.S Kommer lägga in lite pysselsaker senare...

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards