MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under september 2010

Av Ninna-Carina - 17 september 2010 09:06

Vid den här tiden på året är jag nog inte ensam om att få besök av bananflugor... Dessa harmlösa små flugor som är såååå äckliga!

Jag tycker att jag håller rent och torrt, men uppenbarligen så hittar de bananflugorna något trevligt att leva av i mitt kök.

I dagens VLT läste jag ett tips om hur man blir av med de små kräken. Jag var snabb med att prova och efter bara 20 minuter kan jag faktiskt se att det verkar fungera...

Jag har ställt ett fat med vinäger på diskbänken. I vinägerna har jag droppat några droppar diskmedel. Det är meningen att vinägern ska locka till sig flugorna och diskmedlet ska minska ytspänningen så att flugorna drunknar.

Har man riktigt bra ögon så kan man ana att det ligger några små rackare på mitt fat och en sitter på kanten...   

Av Ninna-Carina - 9 september 2010 17:49

Förrut hade återbruket i Strömstad öppet en kväll i veckan, när man fick "plocka grejjer" från högarna... En fantastisk möjlighet för mig och alla andra sakletare! Tyvärr finns inte möjligheten kvar längre, eftersom det kunde vara farligt :-(

Jag och min pappa har gjort många riktigt fina fynd och just den här fina gamla kapphängaren hittade min pappa i metallhögen. Den var kanske inte riktigt lika fin då, men med lite slipning och mälning har den blivit som "ny". Nu pryder den väggen i vårt lilla hus på Öddö.

  

Av Ninna-Carina - 8 september 2010 20:41

   Nu har jag tillbringat ganska många timmar på en pappskiva i vardagsrummet... Jag har målat stolar och nu äntligen är alla svart!

Tidigare hade vi engelskt röda stolar i köket, men de började efter några år bli tråkigt kantstötta. Det var hög tid för en uppfräschning och då pasaede vi på att byta färg. Stolarna (och köket) fick en helt ny framtoning, tänk vad lite färg kan göra!

I vårt uterum har vi följt samma koncept - svarta pinnstolar! Praktiskt när vi är många, för då kan vi ju flytta stolarna ut och in som vi vill!  

Av Ninna-Carina - 7 september 2010 22:07

  
Jag har fått en gamal fin pall av min Karin :-) Planen var från början att den skulle målas svart och få nytt tyg på "dynan"... men när vårt nya vardagsrum nu så sakteliga börjar ta form insåg jag att jag egentligen behövde ett litet bord.

Jag gick ut i garaget och letade rätt på en överbliven ekskiva. Lyckligtvis kom min svärfar förbi i samma veva och jag kunde leja ut arbetet på honom. Redan dagen efter var han färdig! Ekskivan är nersänkt i "hålet " där dynan skulle varit och det blev fanastiskt fint, tycker jag. Skivan har jag behandlat med hårdvaxolja, min nya favorit!

Jag gillar kontrasten när nytt och modernt möter gammalt!   

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards