MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under mars 2010

Av Ninna-Carina - 31 mars 2010 21:22


 
Idag har jag målat en Påsk-disktrasa. Insipiration till trasan fick jag från Postens reklamkampanj. Tyvärr vet jag inte vilket språk Frohe Ostern är, men jag gissar på nederländska eller kanske tyska. Förhoppningsvis kan någon trevlig & språkkunnig blogg-läsare hjälpa mig...

Sedan hittade jag två "obloggade" disktrasor som jag virkade när vi var i Sälen. Jag har ju virkat en svart sedan tidigare och den tycker jag är fantasitkt bra och det gör ju inget att den är trevlig att se på. Jag läste någonstans att någon tyckte att det gick så fort och lätt att virka en disktrasa. Det tycker inte jag, men det kanske beror på att jag valt tunt lingarn och virknål 2... //Ninna 

Av Ninna-Carina - 31 mars 2010 19:49

Jag har fått en idé och nu behöver jag massor av gamla t-shirts! Jag har gått igenom våra garderober idag och jag hittade en hel del, men jag behöver fler...

  • Röda, svarta, vita, gröna, blå...
  • Mönstrade
  • Märkeströjor
  • Reklamtröjor
  • Idoltröjor
  • Fotbollströjor

Jag tar tacksmt emot allt jag får :-)
Det är min käre make som säger att jag inte ska avslöja mer just nu, men fortsättning följer...

//Ninna

Av Ninna-Carina - 30 mars 2010 20:30

Varje månad har Amigurumi i Fokus en tävling och denna månad är temat mini... Eftersom jag hamnat i någon form av kycklingtrans så virkade jag snabbt ihop två små kyckligar... 

MITT TÄVLINGSBIDRAG;

Hemma hos oss kläcks det kycklingar, som aldrig förr... Jättestora kycklingar, vanliga kycklingar och lyckligtvis även några riktigt, riktigt små.

Gull & Fjun
Gull & Fjun är bara 26 mm långa och deras vikt är försummbar. Gull är den lite kaxigare av de två och han har redan börjat gå, om än på något vingliga ben. Fjun är lite mer försiktig och har inte riktigt vågat ta sig ur sitt skal ännu. Men lagom till påsk så hoppas vi att de två små kycklingarna ska bidra till riktigt härlig påskstämning här hemma!

GLAD PÅSK till er alla! //Ninna

PS Om ni vill virka egna kyckligar så finns mönstret på vår
blogg;

Tycker ni att mina små kycklingar är söta och att jag skulle vara en värdig vinnare, så gå gärna in på Amigurumi i Fokus och rösta på mitt bidrag.

Tack å hej! //Ninna

Av Ninna-Carina - 30 mars 2010 17:51

Den här lilla rosa varelsen virkade jag uppe i Sälen, men först idag har han fått ögon och näbb. Jag tror kanske inte att rosa kycklingar var någon riktig succé, men min lilla systerdotter Ellen kommer nog att gilla den... Jag pratade med den henne för en liten stund sedan och lovade att göra ett litet inlägg bara till henne, se nedan. 

Hej Ellen!  

Här är en bild på din lilla kyckling.
Jag pysslar om den nu, men på fredag får du börja ta hand om den själv...
Vi ses snart!
KRAM från Ninna

Av Ninna-Carina - 30 mars 2010 15:45

För tredje gången denna vinter har den avskyvärda kräksjukan drabbat mig... På träningen i går kväll kände jag att det var något på gång och på vägen hem var det ett faktum. SUCK!

Under natten och förmiddagen har jag varit riktigt vissen, men nu tror jag att det har vänt! Jag har druckit flera munnar cola och plockat fram virkningen, det måste väl vara två goda tecken!
     
Tanken är att jag ska försöka skapa lite vårstämning i badrummet, med hjälp av bland annat en limgrön badrumsmatta. Jag började faktiskt med att kika runt lite i butikerna, men jag hittade ingen som jag gillade... Först när jag inte hittade någon att köpa så tänkte jag; Jag gör en själv! Jag inhandlade två filtar på ÖB, för 29 kr styck, och gick sedan loss med saxen. De halvklippta filtarna har nu  legat i garderoben ett tag, men idag har projekt virkning börjat... 

Fortsättning följer... //Ninna

Av Ninna-Carina - 29 mars 2010 20:45

Tjenixen alla läsare!

Som vi nämnt tidigare så ska mamma och jag ställa upp i en vårmarknad här i Västerås. Så nu gäller det ju att börja producera. Här har vi gjort ett par snygga tändsticksaskar. Dom kommer finnas till försäljning, men till vilket pris? Lämna en kommentar och skriv gärna vilken du tycker är finast, så vi har lite koll! :)
//Ida  

Av Ninna-Carina - 28 mars 2010 15:55

Nu är familjen hemma igen efter en härlig vecka i Sälen! Vi har mest åkt utför, men även hunnit med en lång och fin tur på fjället. Vädermässigt har vi också hunnit med en hel del under vår vecka... allt från ymnigt snöfall till sol och avslutningsvis till och med regn :-(

Jag hade tagit med mig STORA virkkorgen till fjällen, för jag trodde att jag skulle sitta och mysa med en virkning i knät under kvällarna. Men jag var alldels för trött! Några små kycklingar och lite annat blev det dock!

Det här gänget har jag virkat efter mitt eget mönster som finns HÄR. Kycklingen som har lite äggskal kvar gjorde jag så här; När jag bytte från vitt till gult garn så virkade jag gult bara i inre maskbågen, i den yttre maskbågen gjorde jag ett varv sm, lite här och där virkade jag 1-3 lm och gick ner i samma m. När det sedan var dags att byta tillbaka till vitt igen så virkade jag vitt i den inre maskbågen och sparade en ganska lång ändbit på det vita garnet så att jag kunde virka en taggig kant av sm och lm... //Ninna

Av Ninna-Carina - 21 mars 2010 22:41

Under de senaste dagarna har jag virkat kycklingar i parti och minut... Jag har    letat djupt i mina garngömmor och faktiskt hittat ganska mycket gult garn av olika tjocklek och kvarité. Det är så faschinerande att de blir så olika beroende på vilket garn man använder.

Den stora kycklingen nedan har jag virkat i Drops Eskimo och Natur Ull. Tittar man noga så ser man att han är lite randig i ansiktet. Först tyckte jag att han var riktigt, riktigt ful... Men efter en omgång i tvättmaskinen och ett litet ögonbyte, så tycker jag att han är hur söt som helt!   //Ninna



Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards