MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under december 2009

Av Ninna-Carina - 30 december 2009 20:10

Nu har jag varit igång på jobbet igen... Sååå roligt!

Eftersom vi haft lite barn på förskolan under lovet så har vi passat på att strukturera, planera och skapa "positiva" miljöer. Hovet, vårt pysselrum, har fått sig en rejäl genomgång och bland det sista som skulle till var något kreativt på väggen... 

I mitt huvud dök plötsligt en rolig penna upp. Jag skissade den på ett papper och nu är den så gott som färdig. När jag nu tittar på den så tror jag att en liknande figur fanns i någon tidning när jag var barn... och jag tror att han hette Pelle Penna. Kanske var han en av vännerna i Pellefant...

Min penna håller på och skriver ett ordspråk av Nalle Puh på väggen; Man vet aldrig när man kan få användning av ett snöre... //Ninna

Av Ninna-Carina - 28 december 2009 22:45

Just nu känner jag att tiden går lite väl fort... Jag hinner liksom inte riktig med. Dels innehåller ju livet vissa vardagliga ting så som jobb, hus & hem, barn & make och så vill jag ju träna och träffa goda vänner... Sist men inte minst så är mitt huvud som vanligt fullt av ideér, som jag helst vill verkställa just nu!

Jag tror att det är bäst att jag tar fram den lilla idéboken, så att inte några "godingar" faller i glömska...


Hur som helst i kväll ska jag göra klart mammas mössa. Den är mörgrå med tre ljusa gråa ränder och jag funderar just nu på om den ska få rött foder och två röda blommor, grått foder och två grå blommor eller om den ska få förbli "blomlös"...  Hmm, den som lever får se! //Ninna

Av Ninna-Carina - 27 december 2009 17:54

Igår kväll kom vi hem efter några sköna juldagar hos min syster i Torsby. Som vanligt har det blivit mycket mat och mys, men också lite skidåkning och "curling"!

Nu är vi som sagt var hemma igen och ordningen börjar infinna sig. Jag har fått flera beställningar på mössor, så nu är det dags att ta fram virknålen efter några dagaras "virkvila". Jag har faktiskt gjort klart en mössa redan, en til systersonen Rasmus och jag är i fullfart med en till min kära mor!

Bilder kommer så småning om! //Ninna

Av Ninna-Carina - 22 december 2009 22:16

En hel dag tillsammans med pensel och färg... Det är så härligt att få de glada figurerna att växa fram på väggen - fantastiskt roligt! Och det bästa av allt är att jag i mellandgarna ska få måla mer... Jag kan ju bara måla roliga och barnsliga figurer, och det är ju inte något som jag vill ha på väggarna hemma. Men på förskolan passar de utmärkt. //Ninna  

Av Ninna-Carina - 21 december 2009 22:45

Dom här snygga blommorna har jag gjort. Helt egen design... ^^


Man kan änvända dom som blompinnar, potatisstickor... vad som helst nästan!


Bara vanlig ståltråd, nån tång och fantasi behövs! Dekorationen kan du hitta på själv, jag har tagit pärlor och en tunnare, färgad ståltråd.

Ett tips är att böja tråden i vågor, och sedan böja in den som en ring (så får du automatiskt jämna blomblad). //Ida

Av Ninna-Carina - 21 december 2009 22:36

Igår var vi hemma hos mina svärföräldrar och då passade jag på att ta några bilder av några gamla godingar... om jag inte minns alldeles fel så har jag gjort både tomteflickan och paret av materialsatser från Panduros Tíldaserie.

När jag är hemma hos släkt och vänner så kan jag ibland ångra att jag nästan aldrig sparat några figurer själv... Men det är ivarjefall trevligt att få återse dem.  

För några år sedan gjorde jag mängder av änglar, som man kunde sätta i blomkrukor. Varje ängel var unik och jag önskar faktiskt att jag hade en själv... Jag får nog ta och göra en, men det får bli efter jul... //Ninna

Av Ninna-Carina - 21 december 2009 07:50

I höstas köpte vi nya rosa skidbyxor till mig och då passar ju inte någon av alla mina gamla mössor längre. Men jag behövde ju inte direkt övertala mamma för att hon skulle sätta sig och virka en ny! Nu är min nya mössa (nästan) färdig, det enda som fattas är den lilla lappen med MiMejd. Det syns kanske inte så bra på bilden, men mössan är brun & rosa-randig och har lite "häng"...

Mamma hade i smyg också passat på att sticka ett par nya Lovikka vantar. Hon kan egentligen inte sticka (säger hon), så då var det ju extra bra gjort! Vantarna ska få matchande "brodyr". Tyvärr kunde hon inte göra dem färdiga för stoppnålen hade "rymt"!

//Ida

Av Ninna-Carina - 18 december 2009 16:47

Idag var mamma och jag på stan (Västerås) och köpte lite garner, i en butik som heter Upplings. En glad överaskning var att de hade 25% rabbat, om du hade VLT-kortet. Det hade ju vi , så visst kände vi oss rätt nöjda när vi gick därifrån.
För er som inte bor i Västerås eller inte har vlt-kortet så är butiken ändå värd att besöka. Det finns ett ganska stort urval av garner, färger och mönster för att vara i en förhållandevis liten butik.

Men nu till det roligaste...
Vi pratade lite med dom som jobbade på Upplings, och mamma berättede att hon virkade amigurumis.
Sen sa hon (halvt på skoj, halvt på sanning):
- Ja då skulle ju jag kunna ställa ut mina figurer i ert skyltfönster!
Dom som arbetade där verkade tycka att det var en jättebra idé. De sa till och med att om mamma ville sälja amigurumisarna så kunde hon kanske göra det genom dom!


Så nu kommer mamma behöva virka ännu mer (stön...). Hon har gett bort nästan alla figurerna hon gjort hittils. Hon har lite lätt panik nu, eftersom hon gärna vill få ihop några ammisar innan jul och så vill hon virka en mössa, virka hjärtan till en tävling och säkert en massa annat också.   Ja, ja, vi får väl se hur det går...


//Ida

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards