MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under december 2010

Av Ninna-Carina - 28 december 2010 18:06

Jag har virkat ett antal mobil- och mp3-fodral under hösten och nu har jag gjort ett fodral inspirerat av OS-mössan. Med tanke på hur populär mössan var (och är) så kan jag tänka mig att det är fler som blir virksugna. Att skriva ett mönster som passar till alla mp3-spelare och telefoner är naturligtvis omöjligt, men jag har skrivit ned några riktlinjer;

Fodralen virkas nerifrån botten och upp. Börja med att virka en kedja av luftmaskor, lika lång som kortsidan på mobilen. Första varvet virkar du sedan 1fm i varjemaska, på båda sidor om luftmaskkedjan. I första och sista luftmaskan virkar du 2fm. För att få fodralen lite mer elastiska brukar jag virka resten av fodralen med halvstolpar,  men det är en smaksak. Fodralet är klart när det når ungefär två varv utanför telefonen eller spelaren.

Vill du göra ditt fodral OS-randigt, gör så här;
 3 gula varv * 1 vitt * 1 svart * 3 blå * 2 gula * 1 svart * 1 vitt * blåa varv tills du är nöjd * 

LYCKA TILL!   

Av Ninna-Carina - 28 december 2010 17:50

Mormorsrutor är ju både lätta och roliga att göra! Det är mamma som modellar med sin nya julklappshalsduk.

 Den här gången har jag gjort det riktigt lätt för mig genom att använda ett grått garn med olika grå toner i. Med andra ord så har jag inte behövt byta garn i rutorna, utan uppnått den fina effekten med hjälp av garnet. Mina rutor har jag virkat ihop med ett tunt, svart ullgarn.
   

Av Ninna-Carina - 25 december 2010 12:45

Nu har jag försett mamma och pappas apparater med nya virkade fodral. Mest nöjd är jag nog med pappas gröna gubbe :-)     

Av Ninna-Carina - 15 december 2010 12:30

Det här är Tomte Röd 
och det här är Tomte Grå 
Tomte Röd han kan vinka, 
och Tomte Grå han kan vicka. 
Tomte Röd kan gömma sig - TITTUT!
och Tomte Grå han kan klämma sig - AJ, AJ, AJ!
Här är Tomte Röd 
och här är Tomte Grå, 
nu är det dags att gå - HEJ DÅ!
 
När Ida & Jakob var små så älskade de ramsan om de små tomtarna och här om dagen dök plötsligt tomtarnas små luvor upp i fickan på en gammal jacka... Jag har sytt tomtemössorna av röd respektive grå velour.

  

Av Ninna-Carina - 9 december 2010 16:45

Ännu fler virkade mobilfodral...   
Det var lite knepigt att få till hjärtat, men det gick :-)
   

Av Ninna-Carina - 7 december 2010 20:15

Nu är ännu en basker klar, det blev en röd den här gången... Tyvärr blev den lite stor så jag måste nog dra upp de sista varven och minska ännu lite mer. Det är ju lite jobbigt när mössan ramlar ner i ögonen hela tiden...
   

Av Ninna-Carina - 3 december 2010 17:45

Inför helgen har vi gjort massor av juliga tändsticksaskar... om jag ska vara helt ärlig så är det nog Ida som pysslat och scrapat mest. Nu får vi se om folk är villiga att betala något för våra askar ;-)
    

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards