MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under januari 2011

Av Ninna-Carina - 31 januari 2011 22:15

          
 Ida har hela vintern bett mig att virka en sorts rund halsduk och nu har jag kommit i trans och virkat flera stycken... Vi Goolade och kom fram till att de kallas for snood :-)


Jag har virkat mina snoodar med inspiration av den klassiska mormorsrutan... Jag ska försöka skriva ett mönster (som är begripligt) för de de är verkligen både roliga att göra och sköna att bära ;-) Men nu är det natti, natti.   

Av Ninna-Carina - 31 januari 2011 21:29

Här kommer beskrivningen till mina snabbvirkade baskrar... Tänk på att du kan behöva korrigera antalet varv och "ökningar" beroende på garnval, huvudstorlek, hur hårt du virkar mm.

Jag brukar virka "knoppen" i fasta maskor och resten av mössan i halvstolpar. De tre sista varven brukar jag byta till en virknål som är ungefär två storlekar mindre än den jag använder till mössan. Detta för att få en "resåsverkan".
Mössan i mönstret är virkad med virknål 7 och "passande garn" i detta fal FlipFlop från Rusta.

 LYCKA TILL!


Gör så här; 
Börja med att virka 6 fm i en magisk ring
Varv 1-4: 1 fm i varje fm =6
Varv 5: 2 hst i varje fm =12
Varv 6: 1 hst, 2 i 1 *varvet ut =18
Varv 7: 2 hst, 2 i 1*varvet ut = 24
Varv 8: 2 hst, 2 i 1 *varvet ut =32
Varv 9: 3 hst, 2 i 1 *varvet ut =40
Varv 10: 4 hst, 2i1 *varvet ut =48
Varv 11: 5 hst, 2 i 1 *varvet ut =56
Varv 12-18: 1 hst i varje hst =56
Byt till mindre virknål
Varv 19: 5 hst, 2 till 1 *varvet ut =48
Varv 20-21: 1 hst i varje hst =48
Avsluta med 1 sm, klipp av och fäst garnet 

Av Ninna-Carina - 31 januari 2011 17:30

Den här lilla kollektionen med matchande basker och handledsvärmare blev väldigt turkos... och jag vet inte om jag kommer att kommer att våga använda dem. Ida ställde i varje fall snällt upp som modell :-)   

Av Ninna-Carina - 29 januari 2011 17:30

I mellandagarna var vi tillsammans med några riktigt goa vännerFrank, en ytterst trevlig restaurang här i Västerås. Innan maten bjöds det på bröd och dipp. Detta låter kanske inte så speciellt, men det speciella var att brödet serverades uppträtt på träspett...
 
Naturligtvis tänkte jag direkt att ett sånt måste jag göra (och i smyg fotograferade jag spettet). Karin syns också på bilden, men hon är mycket sötare i verkligheten.

När jag kom hem visade jag barnen bilden och i fredags var Jakob ute i "verkstan" och sågade, borrade, slipade och betsade... Vårt brödspett blev verkligen jättebra och vi serverade inför middagen vitlöksbrödet på det :-)   

Av Ninna-Carina - 25 januari 2011 23:30

Nu har jag virkat en liten rolig filur som agerar bokmärke och håller reda på var i boken jag är... 
Just den här filuren har fått en liten svart peruk,som jag virkat i ett silkigt och fransigt effektgarn. Jag är redan sugen på att göra en till, men den ska nog få en toppluva i stället.

Blir du sugen på att virka en egen figur, så har jag försökt skriva upp hur jag gjort; 
Huvud

Gör en magisk ring med 6 fm.

Varv 1: (2 i 1) x6 =12
Varv 2-4:  1 fm i varje fm (12)
Varv 5: (1 fm, 2 i 1) x6 =18
Varv 6: 1 fm i varje fm =18
Varv 7: (2 fm, 2 i 1) x6 =24
Varv 8-9: 1 fm i varje fm =24
Varv 10: (2 fm, 2 till 1) x6 =18
Varv 11: 1 fm i varje fm =18
Varv 12: (1 fm, 2 till 1) x6 =12, stoppa huvudet
Varv 13: 2 till 1 x6 =6, klipp av och fäst trådarna


Peruk i "effektgarn"
Gör en magisk ring med 6 fm
Varv 1: 2 i 1 x6 =12
Varv 2: (1 fm, 2 i 1) x6 =18
Varv 3: (2 fm, 2 i 1) x6 =24
Varv 4: 1 fm varje fm =24, klipp av och sy fast "peruken" med det avklippta garnet

Lägg upp en luftmaskkedja i valfri längd, vänd och virka 1 fm i varje lm. Sy fast luftmaskkedjan och brodera ansiktet.

LYCKA TILL!   









Av Ninna-Carina - 25 januari 2011 19:30

Nu är ännu en prinsesskrona virkad och stärk

Jag hoppas att den lilla prinsessan blir glad... Det är nästan så att jag önskar att det var jag som skulle fylla 4 år   
  
Mönstret la jag första gången upp på bloggen för snart ett år sedan, men det hade smugit sig in ett litet fel, så här kommer det igen.    


 -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  - 

  
VIRKAD BRUDKRONA I KATTENS MERCI
Garnåtgång:
1/2 hg i Kattens Merci
Virknål: Disc eller Aero 2 mm
Virkförklaringar: Se nedan
Teckenförklaring: x - x upprepas
Mönstret är gjort av Marie Louise Johansson och kommer från mönsterblad  72144, utgivet 1962 av Gustaf Werner AB, Göteborg.

BRUDKRONAN
lägg upp 90 lm, virka runt.
Varv 1: 1 fm i varja lm.
Varv 2: x 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm x 1 sm i 1:a sm (15 bågar).
Varv 3: Virka 11 fm omkr varje lmb, fäst med 1 sm, tag av garnet.
Varv 4: x 1 fm i mittersta fm på lmb, 5 lm x.
Varv 5: x 1 fm i fm, 5 fm omkr de 5 lm x.
Varv 6: 1 sm i 1:a fm, 5 lm x hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, 2 lm x hoppa över 2 fm, 1 fm i 3:e lm.  

Varv 7: x 2 fm omkr de 2 lm, 1 fm i st x 2 fm omkr de 2 lm, 1 sm i 1:a fm.
Varv 8: x 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm, 14 lm, hoppa över 9 lm närmast nålen och virka 5 dst i de 5 följ lm, 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm X. Tag av garnet.
Varv 9: x 1 sm omkr lmb av 9 lm, 2 lm, 16 st omkr lmb ovanför de vågräta dst, 2 lm,1 sm omkr lmb av 9 lm, 9 lm x, fäst med 1 sm i 1:a sm.
Varv 10: x 1 fm omkr de 2 lm, 4 fm i de 4 följ st, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 fm omkr de 2 lm, 5 fm, 1 picot, 5 fm omkr lmb av 9 lm x fäst med 1 sm i 1:a fm och tag av garnet.
Stärk kronan med spraystärkelse.


VIRKFÖRKLARINGAR
Luftmaska (lm) - Gör en ögla, x stick in virknålen och drag upp 1 m. Upprepa från x tills önskat antal lm erhållits.
Fast maska (fm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs lm och drag upp 1 m (2 m på nålen). Drag garnet igenom m. En fm har erhållits. På nästa och alla följande varv sticker man in virknålen i en av föregående varvs fm. Tag igenom båda maskbågarna.
Stolpe (st) - Gör ett omslag om virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (3 på nålen). Drag garnet igenom de 2 första m. Drag garnet igenom de 2 återstående. En st har erhållits.
Smygmaska (sm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m och drag denna m genom m på nålen. En sm har erhållits.
Dubbelstolpe (dst) - Gör 2 omslag kring virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (4 m på nålen), drag garnet igenom de 2 första m (3 m på nålen), drag garent igenom de 2 följande m (2 m på nålen), drag garnet igenomde 2 återstående m. En dst har nu errhållits.
Picot - 4 lm, 1 sm i första lm.


-------------------------------------------------------------------------------------------------
MINA EGNA KOMMENTARER;

  • Krånglig beskrivning - När jag skrev rent beskrivningen blev jag nästan full i skratt, för det låter sååå krångligt... Men håller man bara tungan rätt i munnen och gör som det står så blir det hur bra som helst!
  • Garnet Kattens Merci - Troligen finns inte garnet att få tag på längre, men det går bra att byta ut det mot ett annat fint garn. Tänk bara på att anpassa virknålen efter garnet.
  • Virknål - I beskrivningen står det Disk eller Aero, men jag har ingen aning om vad det betyder... Jag har använt en helt vanlig.
  • Lmb = luftmaskbåge - Helt enkelt luftmaskor på rad, som tillsammans bildar en båge.
  • Att stärka kronan - Det finns flera olika sätt att stärka sina virkade alster på. Jag har hittils valt att göra det med sockerblandning (hälften socker & hälften vatten), men jag har funderingar på att prova på limblandning (hälften skol- eller trälim & hälften vatten). Hur som helst så ska virkningen genomblötas av blandningen och sedan formas. Jag brukar försöka hitta en lämplig form, tex ett glas eller en vas, som virkningen får torka/stelna på.

 
LYCKA TILL! 

Av Ninna-Carina - 24 januari 2011 17:21

Det här med amigurumis har ju egentligen varit mammas grej. Själv har jag försökt lite då och då men det slutar ofta med att jag blir sur och slänger det halvfärdiga virkningsoffret i väggen...   

MEN, nu har jag lyckats! Jag följde ett mönster ur Mia Bengtssons bok Virka amigurumi och det gick hur bra som helst! Den kan verkligen rekomenderas till alla nybörjare som vill lära sig virka (och ni erfarna som vill ha fler roliga mönster)!

Nu ska jag nog snart börja virka en liten japan...  

      

Av Ninna-Carina - 24 januari 2011 07:15

I senaste nummret av Hus & hem finns en tälvling där läsarna ska rita sin drömmatta. Nu har jag ritat min och det blev en rund historia med glada ärtor... Vinnare får sin matta tillverkad och sen delas det ut en massa andra småpriser. Tänk så roligt att ha "sin" matta på golvet, eller kanske på väggen... Jag kan hur som helst leva på hoppet ända fram till sommaren, för det är först då tävlingen ska avgöras...

Första gången jag "träffade" de glada ärtorna var på en markand i London. Där fans bland annat T-shirts med ärtorna och budskapet "Give peas a chans". Tyvärr var jag för snål för att slå till, jag tänkte säkert att jag kunde göra en själv...   

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards