MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under januari 2010

Av Ninna-Carina - 31 januari 2010 19:53

Imorgon drar Veronicas andra virk-a-long igång, och vi ska vara med... Det ska bli spännande att se vad det blir den här månaden. Veronica har utlovat att det blir en docka med kärlekstema.  Fortsättning följer... //Ninna

[virkalong2_Page_0.jpg]

Av Ninna-Carina - 30 januari 2010 19:00

På förmiddagen var hela familjen iväg på en liten shopingtur... detta är inget som vi gillar, så det gick fort!
   När vi kom hem fick alla ägna sig år sina hobbies. Jag körde ett snabbt pass på Friskis och sedan tog jag fram symaskinen och stora tyglådan. Under en längre tid har jag samlat gamla tyger, från ffa 60- och 70-talet och nu var det dags att göra applikationer till tygkassar...

Riktigt, riktigt roligt och inspirationen flödar! Tanken är att vi ska sälja kassarna (och en hel del annat) på en vårmarknad, det är lite svårt att veta vad "folk" gillar... så lämna gärna en kommentar och säg vad du tycker...

Nu ropar maken att drinken är serverad... // Ninna

Av Ninna-Carina - 29 januari 2010 19:51

Nu är Anne Sofies mössa färdig...

Den känns lite som en "favorit i repris", men varför ändra ett vinnande koncept? Jag har fått frågan om det finns något mönster till mössorna, men det gör det inte. Inte ännu i varjefall, en vacker dag kanske jag orkar skriva ner hur jag gör...



Nu har jag inte tid att blogga, jag vill ner till soffan och Elisabetshs blivande mössa :)  //Ninna

Av Ninna-Carina - 28 januari 2010 16:02

Som på många andra arbetsplatser så har vi fredagsfika på mitt jobb och i morgon är det min tur att stå för fikabrödet... På något sätt lyckades jag komma undan i höstas, men nu är mina kära arbetskamrater på mig som hökar :)

Eftersom jag själv inte är nägon riktig fikaperson, så har ett visst mått av oro infunnits sig hos vissa... och jag funderar på om jag ska överraska dem några virkade kakor!

Det vore ju i och för sig tråkigt om de blir  "jätteledsna"... de kanske hellre vill ha RIKTIGA kakor. Jag får nog tänka igenom det här ordentligt. Nu är det dags för matlagning och sedan är det härligt skidpass som gäller.  Sen får vi se om jag ska baka eller virka. //Ninna

Av Ninna-Carina - 27 januari 2010 23:30

  


Stort TACK till Carina , Josefine & Josie som gett oss den trevliga utmärkelsen...

Med awarden följer 4 uppgifter
1. länka till den som gav mig min utmärkelse
2. berätta 7 intressanta saker om mig själv
3. skicka utmärkelsen till 7 andra bloggare
4. lämna kommentar till dessa 7 att de fått utmärkelsen

Här kommer 7 intressanta eller ointressanta saker om oss;

Ida
1. Jag har två katter, "Hugo" är en ljusbeige 2-årig kille som jag fick när jag fyllde 10. "Mira" är ett halvår yngre, svart med vit mage, haka och tassar- en riktig liten diva!
2. Jag går i teater sen ca 3 år sedan, en av mina stora amitioner här i livet... Men jag har också testat: fotboll, handboll, orientering, badminton, friidrott, shack, simhopp, kör, simmning, klättring, dykning och längdskidor. Varav de 3 sista jag fortfarande håller på med.
3. På beep-testet klarade jag till 9:5-2 (Vintern 2010)
4. Jag är en läslus. Harry Potter är en favorit, men självklart har jag inte undgått att smittas av "vampyr-epedemin". Jag har alla Twilight-böckerna, och har läst dom flera gåner. 
5. Jag älskar att rita. Borde lägga upp lite fler bilder på sånt...
6. Mina favoriträtter är: Motti, Ceasar sallad och kycklingklubbor. Jag ÄLSKAR allt med kyckling!
7. Jag är vädur, min favorit blomma är liljekonvalj, mitt lyckotal är 11, och mitt motto är: Don´t dream youre life, live youre dream!


Ninna
1. Jag gillar att träna (ffa löpning, skidor & gym).
2. Min älskligsbloma är Gerbera.
3. Det första som jag virkade var min egen brudkrona,
jag gjorde 6 st innan jag blev nöjd...
4. Mitt lyckonummer är 4.
5. Jag blir lycklig bara jag tänker på Öddö - vår ö utanför Strömstad...
6. Jag måste läsa lite varje kväll för att kunna somna. Det kan räcka med 7 rader och sedan sover jag som ett barn, hela natten...
7. Mitt motto är; Det som inte dödar, det härdar...


Tyvärr är vi rätt dåliga på att följa andras bloggar. Vi har ju fullt upp med att att pyssla! Så det blev bara 3...
http://sarispysselblogg.bloggagratis.se/
http://virkaholic.blogspot.com/
http://armbandsflickan.bloggplatsen.se/



Vi har haft en hel del att göra (pyssla, virka och annat viktigt), dessa awarder fick vi egentligen redan i januari...

Av Ninna-Carina - 27 januari 2010 23:04

Nu  är mina tofflor ÄNTLIGEN färdiga och det blev faktiskt ett par toffor!!! Det såg ganska dystert ut ett tag och jag blev både hånad och utskrattad av mina rara barn...







De tyckte att mina stora tofflor liknade en ny typ av Åremössa...



...eller en rånarluva.




Nu skrattar inte barnen längre, utan nu vill de gära låna mina varma, mjuka tofflor... Jag följde ett mönster från Almedahls och "damen" i garnaffären hade sagt att tofflorna från början skulle vara stora och konstiga, men att de skulle bli fantastiska efter att man maskintovat dem. För att göra dem lite extra "piffiga" så passade jag på att nålfilta några små blommor på ena foten. Roligt och fint tycker jag! //Ninna

Av Ninna-Carina - 24 januari 2010 17:45

Ida har ju utlovat beskrivningen till våra bläckfiskar och här kommer det, ett dygn för sent enligt Ida... (Förlåt!)Våra bläckfiskar är resultatet av ett gott samarbete. Vi sitter i soffan och pysslar för glatta livet. Barnen påtar ben och jag virkar kroppar... Hur man påtar med påtdocka finns beskrivet på annat ställe i bloggen, men det är lätt och roligt!

Benen:
Påta 4 lagom långa snoddar (ca 8cm) och sy sedan ihop dem  till en "stjärna", som bilden visar.

Kroppen:
Virka 7fm i en magisk ring
Varv 1: 2 i 1 *upprepa hela varvet =14
Varv 2: 1fm, 2 i 1 *upprepa hela varvet =21
Varv 3: 2fm, 2 i 1 *upprepa hela varvet =28
Varv 4: 3fm, 2 i 1 *upprepa hela varvet =35
Varv 5, 6: 1fm i varje fm =35
Varv 7: 3fm, 2 till 1 *upprepa hela varvet =28
Varv 8 : 1fm i varje fm =28
Varv 9: 2fm, 2 till 1 *upprepa hela varvet =21
Varv 10: 1fm i varje fm =21
Varv 11: 1fm, 2 till 1 *upprepa hela varvet =14
Varv 12, 13: 1fm i varje fm =14
Stoppa kroppen och lägg sedan "ben-stjärnan" under kroppen och virka fast den genom att göra fasta maskor runt benen. Maskorna stämmer inte, men det blir bra ändå... Klipp av och fäst tråden. Sedan är det bara "ansiktet" kvar...

LYCKA TILL! //Ninna           

Av Ninna-Carina - 23 januari 2010 11:53

    
Nu har vi påtat mera. Den gröna ormen Simon, bläckfiskarna Bella & Sixten och massa armband!
Simon har en piprensare i sig, så honom kan man böja lite snyggt! 
Bläckfiskarna är både påtad och virkad, mamma lägger ut mönstret senare idag...
Och armbanden... ja, det är påtade armband helt enkelt!


Vi ska vara med på en vårmarknad nån gång i maj, så nu får vi påta på så vi har lite grejer att sälja! Förutom figurer har vi tänkt sälja påtningsdockor också. Och en hel del annat...

//Ida     

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards