MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under juni 2010

Av Ninna-Carina - 26 juni 2010 07:30

Nu har jag varit igång med min lilla sax och dekorplast igen... Den här gången är det mammas toalett och båten Kompis som fått sig lite dekorationer.

I smyg smög jag ner till mamma & pappa lyfte på toalettlocket och började klistra... De blev glatt överraskade när de sedan skulle använda toaletten :-) Mamma har nu önskat sig dekorationer även till den andra toaletten...

Tanken var att vår båt Kompis skulle i sjön nu till midsommar, men någon hade glömt båtnycklarna i Västerås... Båten fick istället ny namnskylt och ett litet "Ha en bra dag!" - förhoppningsvis glädjer det någon, om inte annat mig ;-)                 

Av Ninna-Carina - 13 juni 2010 22:49

Jag har en idé om en lite mer avancerad regnmätare, men i väntan på den har jag nu "pimpat" en vanlig... och visst blev den lite charmigare. Tänk vad man kan göra med lite tålamod & klisterplast :-)     






















Av Ninna-Carina - 7 juni 2010 23:24

Min farbror Bosse gör världens godaste salladsdressing och nu tänkte jag dela med mig av receptet. Den passar till precis allt och hör i vår familj verkligen sommaren till! När mina föräldrar var här nyss så fick vi en flaska och snart är det dags för mig att göra sommaren 5-bubbla sats :-) Ingredienserna är många, men jag kan lova att det är väl värt besväret att blanda till en omgång.

Bosses goda dressing;

1 tsk salt
2 krm vitpepper

3 st pressade vitlöksklyftor

2 krm curry

1 krm chilli

3 stänk Tabasco

1 krm paprika

1 tsk baslika

1 tsk dragon

1 msk vanlig senap

1 msk frans senap

1 dl ketchup

1 dl sirap

3dl olja

1 dl vinäger


LYCKA TILL!  

Av Ninna-Carina - 7 juni 2010 22:55

För ett par helger sedan var jag, barnen och mina föräldrar i Falun. Vi hade det riktigt, riktigt mysigt och ägnade helgen till att gå i morfars fotspår... Vi besökte gamla skolor, lekplatser och naturligtvis hans föräldrahem.

Det var roligt att få se min farmors gamla hus igen, men det var också lite vemodigt... Min farmor hade en underbar trädgård och nu var den ganska vildvuxen, för att inte säga förfallen... men rabarbern fanns kvar och den var lika stor som jag minns den. Vi fick plocka lite rabarber för att göra en paj och jag tog ett av de största bladen för att gjuta ett fågelbad i betong av.

Det första jag gjorde när jag kom hem till Västerås vara påbörja projekt gjutning. Jag gjorde en stor sandhög som jag la mitt blad på och sedan blandade jag till finbetong. Försiktigt bredde jag ut betongen över bladet... och över de hela la jag sedan ett fuktigt badlakan, så att betongen inte skulle härda så fort att den sprack. Sedan var det bara att vänta och jag skulle få ett evigt minne från min farmors trädgård!

Tyvärr blir ju inte alltid allt som man tänkt sig och någon kom och förstörde mitt blad innan det ens blivit färdigt...  Tråkigt!  

Av Ninna-Carina - 7 juni 2010 16:38

Hej, hej!
Idag hade vi INGA vanliga lektioner alls i skolan!

Istället fick vi välja blande en rad massa aktiviteter. Jag valde betong-gjutning och syslöjd. :)
På slöjden gjorde jag detta armband... Och ett par till, men dom gav jag bort!
 
Men det roligaste var ändå betongen! I skolan gjorde jag någon sorts kruka (kan inte visa någon bild eftersomd en är kvar i skolan för torkning) men vi hann inte  så mycket och jag vill göra mera!

Så jag övertalade pappa till att åka med mig till Bauhouse. Han gick på det, eftersom han ville ha ett fågelbad (som INTE såg ut som ett rabarberblad). Vi köpte finbetong och lite ljus mosaik, och så var vi var inne på Nisses också för att leta något som kunde bli fördjupningen i fågelbadet. Vi hittade bra plastfat i tre storlekar men även något helt otippat...

*trummvirvel*
ETT BORD TILL UTERUMMET!!

Ordinarie pris var typ 2000, men vi fick det mycket billigare eftersom det var ett utställningsexemplar! Och mamma fick ett runt bord, som hon så förtvivlat gärna velat ha... XD
  
  

Av Ninna-Carina - 7 juni 2010 16:00

I helgen var vi på släktträff & altaninvigning hor Mattias syster i Stockholm... Något ville vi ju ha med oss i "gå-bort-present" och den här gången fick det bli en sopborste med familjens efternamn på. Som synes, på bilden, håller jag på och målar en borste till och den ska en kompis få i födelsedagspresent...      

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards