MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under februari 2010

Av Ninna-Carina - 22 februari 2010 18:26

I lördags döptes lilla Alma och jag hade fått en beställning på en "mätbräda" till henne. Jag hade fått önskemål om att jag skulle måla olika sagofigurer på den - Pingu och Bamse var viktiga, men för övrigt fick jag måla vad jag ville... 

Jag valde att göra Nicke Nyfiken, Spöket Laban, Lilla Anna och några egna fantasifigurer...    

Jag fick till det ganska bra och när jag just var färdig och skulle betrakta mitt verk så såg jag till min förskräkelse att jag skrivit fel!!! Jag hade hoppat över 80... Jag hade skrivit 60, 70, 90!!!

Naturligtvis var jag ute i sista sekunden med mitt uppdrag, så jag kunde inte börja om från början...

På något sätt lyckades jag slipa bort siffrorna och till sist blev det ganks OK!

//Ninna

Av Ninna-Carina - 22 februari 2010 13:22

Den virkade svenska OS-mössan verkar minst sagt göra succé!!!

När jag har på mig min mössa, ute bland folk, så kommer det ständigt fram människor med trevliga kommentarer... och här på bloggen har vi mängder av besökare, från faktiskt hela världen! Vi har  fått många förfrågningar om vi har mössor till salu och svaret är tyvärr nej! Tiden räcker helt enkelt inte till och dessutom verkar det inte helt lätt att få tag på garn...

Fast jag blir lite sugen... Jag kanske får göra en liten sväng bland garnbutikerna på nätet! //Ninna

Av Ninna-Carina - 21 februari 2010 15:44

Det är väldigt roligt att virka med ett så tjockt garn som Eskimo, för det går så    rysligt fort! Jag är väldigt nöjd med det mönstret som jag har gjort. Jag tycker att mössan blir mycket lik våra svenska OS-hjältars, och passformen är bra!


Jag har följt mitt eget mönster, som finns under inlägget Första OS-mössan är virkad - nytt mönster, förutom att jag ökade ytterligare 4 maskor på det 5:e varvet.


Virka på gott folk! //Ninna

Av Ninna-Carina - 20 februari 2010 17:56

Tjenixen alla ni som har blivit insnöade!

Vilket väder va? Men det var inte det jag skulle skriva om...
OS-mössan har ju varit den stora grejen nu. Men jag som ofta har håret uppsatt älskar ju pannband! Efter lite övertalning (Okej, det var en överdrift. Hon fullkommligt kastade sig efter virknålarna!) så fick jag mamma att göra detta snygga OS-pannband. Det är hennes helt egna mönster. Och ni läsare får mönstret helt GRATIS! 
Lycka till! ;) //Ida

Gör så här;
Virka 47 lm, ganska löst.
Virka sedan ihop till en ring med 1 sm, se till att det inte vrider sig.
Virka fasta maskor i båda maskbågarna, tills du tycker att pannbandet är lagom brett. Avsluta med en smygmaska och fäst alla trådar.


Jag gjorde min randning så här; 4 blå, 1vit, 1 svart, 3 gula och 3 blå.


Pannbandet är virkat i Drops Eskimo, med virknål nr7. LYCKA TILL! //Ninna

Av Ninna-Carina - 20 februari 2010 17:00

...även svenskarna i Vancover. Två guld, ett silver och ett brons är inte så illa om ni frågar mig! Men vi hoppas såklart på fler medaljer.


Men tillbaks till ämnet: mössorna. Otroligt många virkälskare (eller OS-fantaster) har besökt vår blogg och gjort mössan. De flesta verkar vara riktigt nöjda, medans en del slänger sina direkt...
Vi tänkte att ni skulle få chansen att visa upp era alster här på bloggen. Alla som har gjort mössan får gärna ta en bild på den och mejla till:

ninna-carina@hotmail.com


Har du en blogg (där du redan lagt till en bild på din mössa), räcker det med att du skriver bloggadressen här nedanför så hämtar vi bilden. Skriv gärna en kort kommentar om ditt arbete; ett tips, något som gick bra/dåligt etc. Du får vara helt anonym, men annars länkar vi till din blogg också.
Vi väntar med spänning!

//Ida 

Av Ninna-Carina - 20 februari 2010 14:50

  Nu håller mina djungeldjur på att väckas till liv. Det är så fantastisk roligt att jag äntligen kommit igång med själva "målandet", men det tar sin lilla tid... Igår målade jag i närmare 4 timmar och efter det var jag ganska trött i huvudet och det kändes helt okej att åka hem och fredagsmysa med familjen.

När jag gör väggmålningar brukar jag alltid börja med att göra en skiss på papper och sedan skissar jag upp bilden på väggen. Därefter målar jag motivet , men då brukar det se ganska "platt" ut. Det är sedan det riktigt roliga börjar... Att lägga skuggor och göra ansikten  och sånt, det är först då det verkligen blir liv :) 

Hoppas kunna visa de färdiga djungeldjuren i slutet av nästa vecka. //Ninna 

Av Ninna-Carina - 19 februari 2010 23:13

Idag fick jag äntligen mitt garn och nu är Idas mössa färdig. Debatten har rasat här på bloggen huruvida den ”riktiga OS-mössan” är virkad med stolpar eller fasta maskor, om nedtagen är gjorda i ena eller båda. Vissa som följt mönstret har tyckt att mössan blivit grymt bra andra har vittnat om att den blivit så ful, att den var redo för sopnedkastet direkt.

Efter att ha detaljstuderat bilder av våra svenska OS-stjärnor tycker jag mig se att deras mössor är virkade med halvstolpar och avslutade med 2 varv fasta maskor… Gör man så går det dock inte att följa det mönster som ligger ute här på bloggen, så här gjorde jag i stället;


Har du aldrig virkat så finns det en bra virkskola HÄR!


Mössan är virkad med virknål nr 7, i garnets Drops Eskimo (1 nystan av vardera färgen gul 24, blå 12, vit 01 och svart 02)
lm = luftmaskor, fm = fasta maskor, hst = halvstolpar, sm= smygmaskor

Börja med att virka en magisk ring av 8fm eller
virka 2lm och sedan 8fm i andra lm från nålen =8m
Varv 1: virka 2 hst i varje fm = 16 m
Varv 2: virka 1 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 24 m
Varv 3: virka 2 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 32 m
Varv 4: virka 3 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 40 m
Varv 5: virka 4 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt =48 m


Virka sedan 1 hst i varje maska tills du är nöjd med längden… Ida ville ha lite häng på sin mössa, så vi gjorde den ganska lång.


Vi gjorde vår randning så här; 4 gula varv - 2 vitt - 1 svart - 4 blåa - 3 gula - 1 svart - 1 vit t - 5 blåa – till sist 2 varv blå med fm . Avsluta med 1 smygmaska, klipp av garnet och dra igenom. Fäst sedan alla lösa trådar.


Nu ska jag ner till soffan för att virka ett OS-inspirerat pannband, som Ida har önskat sig... samtidigt får jag väl för ordningens skull hålla ett öga på hockeyn :) //Ninna


Av Ninna-Carina - 16 februari 2010 21:23

Det verkar som om det är fler än vi som vill virka OS-mössor. Tyvärr var garnet slut i vår garnbutik, men vi har beställt och är lovade att få det på fredag... Med andra ord så vet Ida och jag vet vad vi ska göra framför tv:n på fredagkväll :)


Jag har fått frågan om var jag hittat mönstret till OS-mössan och det har jag hittat på nätet... Tydligen så har mönsterbilden varit publicerad i en mängd dagstidningar, i fredags... Längst ner på bilden står; KÄLLA Trassel Garn & Broderier samt SVENSKA GRAFIKBYRÅN/TT


Nu ska jag krypa till sängs med Hypnotisören i öronen och en virkning i händerna... Jag har börjat virka på en axelväska i svart lingarn. Ska bli spännande att se om den blir färdig... :)


Sov sött!//Ninna

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Ovido - Quiz & Flashcards