MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under december 2009

Av Ninna-Carina - 3 december 2009 20:45

Mitt bidrag till amigurumi-världen! Jag hade ju lovat mig själv att jag i fortsättningen skulle följa beskrivningar, men jag kunde inte hålla vad jag lovat...


Jag fick nämligen en idé om att virka en pepparkaksgubbe.... Jag letatde faktiskt på nätet efter färdiga beskrivningar, men fann ingen. Så igår kväll började jag virka på min lilla pepperkaka. Idag på morgonen blev han färdig och den här gången är jag faktiskt riktigt nöjd!  

Här kommer beskrivningen till min lilla pepparkaka, hoppas den kan glädja någon i höstrusket... Jag har inte hunnit kontrollvirka beskrivningen, men jag tror att det ska stämma. Om du vikrkar min pepparkaka skicka gärna en länk skulle vara kul att se de små gubbarna.


Kropp:
Virka 8 fm i en magisk ring =8
Varv 1: 1 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt. =12
Varv 2: 2 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 16
Varv 3: 3 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 20
Varv 4: 4 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 24
Varv 5, 6, 7: 1 fm i varje maska = 24 fm
Varv 8: 4 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 20
Varv 9: 1 fm i varje maska = 20
Varv 10: 3 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 16
Varv 11: 1 fm i varje maska = 16
Varv 12: 2 fm, 2i1 * upprepa varvet runt = 12
Varv 13: 1 fm i varje maska = 12


Huvud:
Virka 6 fm i en magisk ring =6
Varv 1: 2 i 1 * upprepa varvet runt. =12
Varv 2: 1 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt. =18
Varv 3: 2 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 24
Varv 4: 3 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 30
Varv 5: 4 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt = 36
Varv 6, 7: 1 fm i varje maska = 36 fm
Varv 8: 4 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 30
Varv 9: 3 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 24
Varv 10: 2 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 18
Varv 11: 1 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt = 12
Varv 12: 1 sm i varje maska =12


Ben, 2 st
Virka 6 fm i en magisk ring
Varv 1: 2 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt. =8
Varv 2: 2 fm, 2 i 1, 2 i 1 * upprepa varvet runt. =12
Varv 3: 1 fm i varje maska  =12
Varv 4: VITT garn, 1 fm i varje maska =12
Varv 5: 1 fm i varje maska =12
Varv 6: 4 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt. =10
Varv 7: 1 fm i varje maska =10
Varv 8: 3 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt. =8
Varv 9: 1 fm i varje maska =8
Varv 10 2 fm, 2 till 1 * upprepa varvet runt. =6
Varv 11: 1 sm i varje maska =6


Armar, 2 st
4 fm i en magisk ring =4
Varv 1: 1 fm, 2 i 1 * upprepa varvet runt. =6
Varv 2, 3: 1 fm i varje maska =6
Varv 4: VITT garn, 1 fm i varje maska =6
Varv 5, 6, 7: 1 fm i varje maska =6
Varv 8: 2 fm, 2 till 1, 2 fm =5
Varv 9: 2 fm, 2 till 1, 1 fm =4
Varv 10: 1 fm i varje maska =4
Varv 11: 1 sm i varje maska =4


Montering
Jag brukar börja med att sy ihop huvudet och kroppen. Därefter syr jag fast armar och ben. Eftersom delarna är små så måste de stoppas successivt medan du virkar. Avslutningsvis broderar jag ansikte och knappar. LYCKA TILL! // Ninna

Av Ninna-Carina - 3 december 2009 20:05

Nu är årets julsnaps färdig och vi har provsmakat den... och vi är mycket nöjda! Den har en tydlig smak av rönnbär och vi tror att den passar utmärkt till julbordet. //Ninna

Av Ninna-Carina - 1 december 2009 20:59

Nu kan jag inte låta bli längre! Har bloggat runt lite (på andra bloggar alltså) och sett att typ alla har sådana där fina små listor. På vad de tycker om, och så slutar listan nästan alltid med "och det är vad min blogg handlar om". Alla dessa listor låter så fina och får bloggaren att verka kreativ, mystisk och lite egen. DET VILL JAG OCKSÅ VARA!!!


Så alltså, (ingen märkte mitt lilla raseriutbrott va?) nu tänker jag göra min lilla lista:


Såklart kunde jag inte nöja mig med en lista. Jag har gjort två ganska korta) som framhäver olika saker. Den första ger mig bilden av ett gammalt mysigt café...

*Chai-te, gammla stan, teater apor, tomte nissar, igelkottar, marknader, rökelse, stiftpennor, torkade blommor, balkonger och grillad majs.

Denna lista är lite mer färglad. Lite frächare och piggare kanske...
*Regnbågar, converse, folk med udda strumpor, badbomber, snöbollskrig, hallonsorbet, tivolin, läppglans med smak, hajar, greenpeace, fyrklövrar och lakrits.

So long for now! //Ida

P.s Innaom snart kommer en tävling dyka upp. Håll utkik!

Av Ninna-Carina - 1 december 2009 20:32

Förra året instiftade familjen en ny tradition... om nu något kan bli en traditon så snabbt! Hur som helst så kryddar vi numera vår egen julsnaps. För att få det hela lite extra "proffsigt" så har vi gjort etiketter till våra flaskor...

Förra årets snaps blev en succé kryddad, med citrus och saffran. I år provar vi en ny varient med rönnbär och honung. Den senare är ännu inte färdig, så vi har ingen aning om den är drickbar ;-) Vi återkommer när vi har provsmakat den...

Här har ni recepten;
Snaps med smak av jul
75 cl okryddat brännvin
skal av 1 citron
skal av 1 apelsin
2 pkt saffran
Blanda ingredienserna med brännvinet. Låt stå 10-12 timmanr för att få en julig smak.

Rönnbärssnaps
Till den här snapsen krävs frysta rönnbär, antingen efter någon frostnatt eller efter förvaring i frysen.
70 cl okryddat brännvin
3 dl rönnbär
1 tsk honung
Blanda brännvinet med rönnbären i en burk. En tesked honung kan tillsättas om man önskar en sötare och rundare snaps. Smaka av efter 3 dagar.

//Ninna


  

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Skapa flashcards