MiMejd - pyssel & inspiration

Alla inlägg under april 2010

Av Ninna-Carina - 16 april 2010 08:00

Majblommeförsäljningen är ju i full gång nu... överallt ser man barn med gröna väskor. Se till att köpa åtminstone en liten blomma, för pengarna går ju verkligen till något BRA!

Nu är våra första örhängen färdiga, så jag har nya örhängen idag :-) Mamma har brutit loss själva "pinnen" och jag har limmat dit "örhängespluppen". Är ni intresserade av att köpa ringar, örhängen eller hårspännen så går det bra, kontakta oss med ett mail ninna-carina@hotmail.com. //Ida

Av Ninna-Carina - 15 april 2010 22:10

Idag har jag, tillsammans med Västerås alla Barn piloter, varit på utbildningsdag i Växhuset. Temat för dagen var Barnfattigdom i Sverige och Lena Holm, Majblommans generalsekreterare var föreläsare. Hon var oerhört bra och engagerad...


Köp årets majblomma

Dagen var mycket givande och jag känner att jag skulle vilja engagera mig mer i Majblommans arbete för barnen...


Nu i kväll har jag i varjefall gjort lite majblommepyssel, 3 ringar, 2 par örhänngen och 4 hårspännen - lite pengar till Majblomman kommer ju det att generera :-) Tyvärr är jag för trött för att orka fota och blogga mina alster i kväll, men jag ska se till att göra det innan jag skickar iväg grejjerna i morgon.


Barn piloternas samordnare skrev inför dagen en artikel, som du kan läsa HÄR.
//Ninna


Av Ninna-Carina - 14 april 2010 22:15

Jag hade en lång dag på jobbet idag... så det var rena terapin att få komma hem och sätta sig vid symaskinen! Jag har sytt lite på mitt hemliga t-shirt projekt och så har jag sytt aplikationer på tygkassar.

Jag vill passa på att TACKA för alla tröjor som vi fått, men jag tar fortfarande tacksamt emot fler... randiga, rutiga, blommiga, med tryck och utan. Det skulle vara kul om jag kunde få tag i typ "hård rockströjor" eller "turné t-shirts", men som sagt var allt mottages tacksamt :-)

Avslutningsvis har jag också hunnit med en sväng på gymet, men nu är det natti, natti... /Ninna

Av Ninna-Carina - 13 april 2010 16:02

 

Idag startar årets Majblommekampanj och jag köpte snabbt två blommor, för jag hade två ideér som jag genast ville verkställa. Den ena vara att göra en majblommering och den är jag verkligen nöjd med! Jag har helt enkelt "pillat" bort "pinnen" och med ett smyckeslim monterat själva blomman på en ring från Panduro. Den andra idén var att göra ett majblommehårspänne. Jag har använt en vanlig pappersblomma,  "nypt" av den långa nålen och slutligen limmat fast blomman (och "nålbiten) med superlim på ett litet spänne från HM.


Min son Jakob och hans klass på Apalbyskolan säljer majblommor för andra året i rad och jag måste säga att jag tycker att hela idén  är fantastikst fin - barn hjälper barn! Det finns mycket att läsa på Majblommans hemsida, klicka gärna HÄR och glöm inte att köpa en blomma när du stöter på en liten försäljare! //Ninna

Köp årets majblomma


Av Ninna-Carina - 9 april 2010 23:03

Eftersom vi var i Strömstad över påsken så passade jag på att dokumentera lite gamla alster...

Här kommer vårt soffbord! Vi köpte ett tråkigt, gult, lackat furubord på loppis. När vi kom hem satte vi igång att slipa, slipa och åter slipa - till sist var all lack borta. Med sticksåg sågade vi då ut en fyrkant och fräste sedan kanten med en överhandsfräs, därefter slog vi på en tunn playwoodskiva underifrån. Avslutningsvis lacakde vi bordet med en antikfärgadlackbets.

Vi har valt att fylla vårt hål med divrese strandfynd, men det går naturligtvis att "pynta" med vad som helst... //Ninna

Av Ninna-Carina - 9 april 2010 22:31

I flera år har  vi väntat på att friggeboden skulle få vara 15 m2 och när regeringen äntligen tog beslutet, så satte vi igång. I somras göt vi plintar och reste regelverket och nu i påsk har vi snickrat vidare... I ärlighetens namn måste jag väl erkänna att det är min kära man som gjort det mesta, men jag känner mig delaktig ändå :-)
   Tanken är att friggeboden ska bli ett litet gästhus, men barnen börjar redan planera för att flytta ut och få en egen "sommarstuga"...

Eftersom jag gillar tanken på att återanvända gamla ting, så kommer det nya lilla huset att bestå av en hel del gammalt. Bland annat kommer vi att ta tillvara på mamma och pappas gamla verandadörrar och fönstern har vi köpt på loppis... Som de flesta av er säkert känner till så vi lider av "kan-själv-sjukan", så har vi även denna gång gjort ritningarna själva och ännu så länge tycker vi att det ser lovande ut.

Snart kommer Mattias att åka ner till Strömstad för att bygga vidare, så fortsättning följer... //Ninna

Av Ninna-Carina - 9 april 2010 06:57

Ja, jag vet att påsken är förbi, men jag tänkte ändå slå ett litet slag för våra roliga påsklekar! Det blir ju påsk nästa år också :-)
   Sedan flera år är Äggrullning en tradition hos oss. Vi kör "rullningen" i en liten backe och högst upp har vi byggt en liten ramp. Vi använder oss av kokta ägg och det gäller att få sitt ägg att rulla längst... Enkelt & uppskattat av alla!

Nytt för i år var Äggfallet! Vi delade in oss i grupper och sedan gällde det att på 10 minuter byggga en "farkost" som kunde rädda ett ägg från att få sönder, när vi släppte det från mammas & pappas sovrumsfönster. På bilden är det Hedebergarnas ägg som sakta och säker seglar ner...

   Vid middagsbordet körde vi sedan Påskäggsleken och den leken var sponsrad av MiMejd... Ida och jag har ju påskpysslat en hel del och nu fick våra kära    släktingar ta del av pysslandet. Var och en fick ett påskägg och sedan spelade vi under 6 minuter tärning om äggen. Slog man en etta fick alla skicka sitt ägg ett steg åt vänster, slog man en tvåa var det två steg och slog man en sexa fick man byta ägg med valfri... Det var full fart vid bordet och efter diverse byten, verkade alla nöjda och glada :-) //Ninna

Av Ninna-Carina - 1 april 2010 19:30

Nu känner vi oss lite elaka... Vår triss-vinst var ju bara ett aprilskämt!
Men det var roligt att se hur många som faktiskt gick på det.   
Dels har vi fått en hel del kommentarer, och så har vänner och bekanta både ringt och sms:at.

Har DU råkat ut för något annat roligt aprilskämt? Skriv en kommentar så vi andra också kan skratta åt ditt misstag.

I min skola satt ett papper uppsatt på anslagstavlan. Där stod att om man hade "fotbolls skills" och ville vara med i en fotbollsfilm så skulle ma skriva upp namn och klass på listan. Det stod också att man skulle skriva upp sig innan lunch...
Jag tyckte det lät misstänkt likt ett aprilskämt...

Nu ska vi iväg till Strömstad för att fira påsk. Och ingen har väl missat att jag fyller år om 10 dagar? Den 11!  Haha XD
HA EN BRA FÖRSTA APRIL!!!

//Ida


Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Ovido - Quiz & Flashcards