MiMejd - pyssel & inspiration

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Första OS-mössan är virkad - BRA mönster

Av Ninna-Carina - 19 februari 2010 23:13

Idag fick jag äntligen mitt garn och nu är Idas mössa färdig. Debatten har rasat här på bloggen huruvida den ”riktiga OS-mössan” är virkad med stolpar eller fasta maskor, om nedtagen är gjorda i ena eller båda. Vissa som följt mönstret har tyckt att mössan blivit grymt bra andra har vittnat om att den blivit så ful, att den var redo för sopnedkastet direkt.

Efter att ha detaljstuderat bilder av våra svenska OS-stjärnor tycker jag mig se att deras mössor är virkade med halvstolpar och avslutade med 2 varv fasta maskor… Gör man så går det dock inte att följa det mönster som ligger ute här på bloggen, så här gjorde jag i stället;


Har du aldrig virkat så finns det en bra virkskola HÄR!


Mössan är virkad med virknål nr 7, i garnets Drops Eskimo (1 nystan av vardera färgen gul 24, blå 12, vit 01 och svart 02)
lm = luftmaskor, fm = fasta maskor, hst = halvstolpar, sm= smygmaskor

Börja med att virka en magisk ring av 8fm eller
virka 2lm och sedan 8fm i andra lm från nålen =8m
Varv 1: virka 2 hst i varje fm = 16 m
Varv 2: virka 1 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 24 m
Varv 3: virka 2 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 32 m
Varv 4: virka 3 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 40 m
Varv 5: virka 4 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt =48 m


Virka sedan 1 hst i varje maska tills du är nöjd med längden… Ida ville ha lite häng på sin mössa, så vi gjorde den ganska lång.


Vi gjorde vår randning så här; 4 gula varv - 2 vitt - 1 svart - 4 blåa - 3 gula - 1 svart - 1 vit t - 5 blåa – till sist 2 varv blå med fm . Avsluta med 1 smygmaska, klipp av garnet och dra igenom. Fäst sedan alla lösa trådar.


Nu ska jag ner till soffan för att virka ett OS-inspirerat pannband, som Ida har önskat sig... samtidigt får jag väl för ordningens skull hålla ett öga på hockeyn :) //Ninna


 
 
Lobben

Lobben

20 februari 2010 08:30

Hej. Vad findin mössa blev. Jag började virka en mössa igårkväll, men blev inte nöjd med resultatet. Jag repade upp alltihopa och började faktiskt om och fick ändra en hel del i mönstret, men blev inte riktigt nöjd i alla fall. Jag kommer att lägga ut den senre idag.

http://pysselknap-lobben.blogspot.com

 
Ingen bild

ÅSTO

20 februari 2010 08:44

Så fin hon blev dottern, o mössan med! Duktiga du!

 
Carina

Carina

20 februari 2010 09:53

Vilken grovlek har du på virknålen?

http://cayennesrecept.blogspot.com

 
Carina

Carina

20 februari 2010 09:54

Glömde :) och vilket garn har du använt?

http://cayennesrecept.blogspot.com

 
Ingen bild

Ninna

20 februari 2010 10:00

Jag har virkat mössan i Drops Eskimo och använde virknål nr 7. Jag går ofta ner en eller 2 storlekar på virknålen, mot det som rekomenderas på garnet... LYCKA TILL!

 
Châtaigne

Châtaigne

20 februari 2010 11:30

Yeah, slik en lue (mössa) vil jeg hekle:-)
Så glad jeg ble for å finne denne flotte bloggen din! Her kan jeg finne masse inspirasjon til nye hekleprosjekter.
Ha en flott OS-lørdag!
Hilsen fra Kastanjedamen

http://kchataigne.blogspot.com

 
Ingen bild

Amanda

20 februari 2010 14:05

Om man inte vill virka i OS färgerna utan kanske bara i en färg, ungefär hur många ESKIMO nystan tror du det går åt? :)

 
Emelie

Emelie

20 februari 2010 15:09

Mössan blev ju jättefin! Jag ska försöka mig på att göra en, men jag undrar om du gjort halvstolpar eller helstolpar eller vad?

http://eemeliiee.blogspot.com

 
Ingen bild

Ninna

20 februari 2010 15:32

Emelie (och alla andra), jag her virkat min mössa med halvstolpar... Jag ska korrigera det i mönstret :)

 
Ingen bild

Ninna

20 februari 2010 15:36

Jag har nu korrigerat i mönstret - det ska vara halvtolpar (hst). KRAM & lycka till med virkandet!

 
pysseliten

pysseliten

20 februari 2010 19:01

Du den är så fin så !!! Jag håller på men en men den blir inte lika fin som din ,virka du halv stolpar ??
Har lovat min grabbar varsin ;)) Om jag nu klarar .

http://pysseliten.blogg.se

 
pysseliten

pysseliten

20 februari 2010 19:03

Du har ju förklarat mönstret ser jag nu . Tack snälla :)) Hoppas jag nu klara av det :)

http://pysseliten.blogg.se

 
Johanna

Johanna

20 februari 2010 20:57

Åå en sån skulle jag vilja köpa utav dig! Fast en lite kortare, vad tar du?

http://www.atletico.blogg.se

 
Lise

Lise

20 februari 2010 21:08

Hei, og takk for din versjon av mønsteret! Jeg elsker den svenske OL-luen, og heklet min ferdig i kveld. Men den ble ikke fin (jeg brukte et mønster fra Trassel Garn&Broderi). Jeg har også sett nå at den MÅ være heklet i halvstaver, så nå skal jeg prøve meg på en ny lue.

http://lise63.blogspot.com

 
pysseliten

pysseliten

20 februari 2010 22:22

ja ha inte undligt att min vart så konstig bara halv stolpar
ser jag nu . då får jag repa igen

http://pysseliten.blogg.se

 
Johan

Johan

21 februari 2010 17:21

Ursäkta för att jag ställer dumma frågor men jag är total analfabet när det kommer till virkning och liknande handarbete men man vill ju gärna lära sig!

Du skriver ju ditt mönster fram till varv 4 hur ska man köra efter det? Ska man köra som det står på det andra mönstret eller är det bara att köra varv 4 tills man är nöjd med längden?

Tacksam för svar :)

http://-

 
Ingen bild

Anna

21 februari 2010 20:20

Jättesnygg! Mycket bättre färg än jag sett i andra beskrivningar.

 
Ingen bild

Lasse

22 februari 2010 00:30

Jag undrar också hur man ska göra efter varv 4. Sen är jag inte helt säker på vad en magisk ring är. Men så har jag bara stickat 4 timmar! Har gett mig f-n på att jag ska få till en sån här mössa! Har du lust att förklara var som händer efter varv 4, och vad den där ringen är?

TACK!!!

 
Emster

Emster

22 februari 2010 12:13

Verkligen jättesnygg och väldigt lik originalet! Jag undrar om den blå färgen, är det nr 12 i drops eskimo?

http://www.emstersalster.bloggsida.se

 
Ingen bild

Kristian

22 februari 2010 16:34

Klart den snyggaste stickade mössan .. !

Jag köpte mollys acrylgarn och övar med men har nu kommit till varv 4 i beskrivningen .

Fortsätter jag med 3hst , 2 i nästa hela mössan ut sedan ?
Och avslutar med ?

Förstår att du mer eller mindre är överfallen av förfrågningar men om du har tid och svara på denna så vore det kanon ..
Då kan jag få klart min mössa med :-)

/Kristian

 
Ingen bild

Moniq

23 februari 2010 08:33

Jag har nu virkat en mössa efter din beskrivning

 
Birgitta

Birgitta

23 februari 2010 08:41

Hejsan!
Hittade din trevliga blogg med mycket handarbete och blev glad över att du hade lite amigurumi mönster :) Har själv börjat med såna och då är det kul med inspiration av andra. Min första OS-mössaprototyp gjorde jag i förra veckan men då i annat garn och med stolpar då det inte riktigt stämde med garntjockleken men i dag får jag (hoppas jag) det rätta garnet och kan påbörja en bättre mössa :) Kommer nog oxå att göra den i halvstolpar då originalet ser ut att vara i det.
Hälsningar Birgitta

http://birgittabergkvist.blogspot.com

 
Elizabeth

Elizabeth

23 februari 2010 15:21

This is fantastic! Thank you! I will pass the info along on my blog and flickr photos. :) Thank you for stopping by ThingsBright. :)

http://thingsbright.blogspot.com

 
Ingen bild

Tina

24 februari 2010 11:11

Hej,
Hur ser mössan ut vid bytet av färg? Jag får en nivåskillnad och så kanske det måste bli.... själv har jag aldrig virkat någonting annat än en grytlapp i slöjden för 20 år sedan :)
Lägg gärna ut en bild
Tack!

 
Ingen bild

Annica

25 februari 2010 09:12

Hej!
Har precis börjat virka en mössa jag med. Undrar som Tina, hur byter man färg? Hur byter du varv? avslutar/börjar, eller virkar man bara runt runt?
Annica

 
Ingen bild

E

26 februari 2010 09:38

hej! jättefin mössa! men jag rundrar också hur man gör efter varv 4. om man slutar öka där så blir den ju ganska liten.. din mössa ser ju ut som den är lite smalare i "hänget" och sen blir lite större över huvudet. tacksam för svar! :)

 
Ingen bild

kirsi

26 februari 2010 22:15

tack för ett superfint mönster! blev precis klar med min, dock tror jag att du har gått ner i båda maskbågarna inte bara i den ena så som visas på drops.com`s virkskola. Men jag har några fler beställningar på gång så jag provar med att gå ner i båda bågarna. Tyvärr så e ju allt eskimo garn i dom färgerna slut i stan men då får man ta annat, jag använde ett lite mer turkost ullgarn, blev också snyggt! Här tittar jag in fler gånger!!!

 
Vix

Vix

27 februari 2010 10:12

Är nybörjare med virkning men det var roligt att göra den här mössan. Dock har jag använd mig av Budget 100 (dvs de garn som fanns tillgängligt hos mormor) så jag använde mig av virknål 4,5. Fick göra lite fler varv på ökningen. Sen valde sonen som är 4 år lite andra färger. ;)

http://pysselvix.blogspot.com

 
Sara

Sara

27 februari 2010 12:55

Hej! Jättefin mössa. Jag ska iväg och köpa garn idag, Eskimo är slut så det blir ett motsvarande lovikkagarn tror jag.
Jag undrar bara hur stor mössan är efter varv 4. Skulle underlätta så jag vet att jag gör rätt. :)

http://smstevens.blogspot.com

 
Ingen bild

Simonne

1 mars 2010 10:41

Mössan blev jättefin.Hur många nystan blå gick det åt till din mössa som är lite längre. Hur många blåa varv avslutade du med.

 
Ingen bild

Jessica

1 mars 2010 14:04

Tack, för det tydliga mönstret och den trevliga bloggen. Jag är superstolt över mig själv som inte virkat sedan mellanstadiet och nu har lyckats göra en OS-mössa.

 
Ingen bild

Cilla

1 mars 2010 17:50

Skall det vara en sm i slutet på varje varv, eller är det bara att köra på?

 
Ingen bild

Norrland

1 mars 2010 22:55

Jag virkade efter de mönster som man fick genom tidningarna... Och den blev INTE bra! Grabben blev supernöjd dock, så jag får väl vara det med DEN i a f. Ska testa mönstret ovan imorgon på andra färger.
Jag har inte virkat på ca 20 år, men det mönstret var då lätt. Tror detta ska gå bra också (då jag tjuvtittade i virkskolan...)
Jättefin hemsida!

 
Ingen bild

tezze

3 mars 2010 11:07

Hur ska man virka denna mössa med dubbelt lady garn från järbo garn. Har nu försökt sticka denna ljuvliga mössa 4-5 gånger och repat upp den om och om igen. Som det verkar så är ju eskimo garnet slut överallt.

 
Jorid Kvam

Jorid Kvam

3 mars 2010 13:19

Hei!
Så flott med oppskrift. Jeg har nettop testet den ut og mössan ble jettebra. Lurer på om jeg kan få oversette oppskriften å legge den ut på min blogg, selvfølgelig med link til din flotte blogg!

PS! Svar gjerne inne hos meg, slik at jeg ser det!

Kram fra Norge, JOrid

http://www.joridkvam.com

 
Ingen bild

Jeanette

7 mars 2010 23:54

Hej! Tack för en toppenbra blogg och beskrivning av mönster för mössan- nu är jag ju HELT grön vad gäller virkning men jag förstår hjälpligt ändå... =) MEN, jag måste ställa en fråga (säkert dum) från varv 3 blir det oklart för mig- du skriver "virka 2 hst, 2 hst i nästa m *upprepa varvet runt = 32 m" hur kan det bli 32 m om man gör 2 hst i 24 m från förra varvet? för mig blir det 48 m och sen fortsätter tokigheterna för mig i följande varv... det blir betydligt fler maskor än för dig.. vad gör jag fel?

 
Ingen bild

Jeanette

8 mars 2010 00:33

Hej igen! Verkar inte som att min förra kommentar registrerades.. men det spelar ingen roll, glöm den om den dyker upp... för jag kom på vad jag gjort för fel med mössan- nu funkar det! Supertack för en bra blogg och bra mönsterbeskrivning!

 
Ingen bild

malmim

8 mars 2010 12:04

Går du ner i bägge stolparna eller som man visar på mönstret?Tacksam för svar.
PS: Din mössa är jättefin

 
Ingen bild

Susanna

8 mars 2010 14:46

Hej Ninna!
Ökas det inte en maska för varje varv om man bara virkar runt, runt. Brukar inte en st eller fm ersättas med lm och smygmaska för att undvika det? (är inte så erfaren i virk sammanhang)

 
Ingen bild

Susanna

8 mars 2010 17:58

Hej Ninna! Ökas det inte en maska för varje varv om man bara virkar runt, runt istället för att ersätta sista st med sm ? (oerfaren på att virka)

 
Ingrid - Inola

Ingrid - Inola

11 mars 2010 22:20

Tusen tack för ett utmärkt mönster! Jag virkade mössan i dubbelt garn Vinga från Järbo och storleken blev perfekt.

http://inola.blogg.se

 
Ingen bild

madde

14 mars 2010 16:29

ledsen men detta mönster är fel. det ska vara fem varn gult,tre varv vitt ett svart, fyra blåa också vidare..

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2010 22:14

Jag har hamnat i samma problem som Susanna ovanför...vad tusan gör jag för tokerier...???
Jag är alldeles snurrig och nyvaken så det kanske beror på det, men vill gärna ha svar...
Varför dubblas alla maskor, vad är det som är tokigt...

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2010 22:19

hahaha...ja även jag kom på mitt misstag...:S :D
tack för en fin beskrivning

 
Ingen bild

ellinor

3 april 2010 18:09

du är jätte bra på att virka jag önska jag var lika bra som du!

 
Ingen bild

Tove

26 augusti 2010 22:32

Heisann!
Super blogg og kjempe fin lue!!
Jeg har aldri heklet før... men nå er jeg snart ferdig med denne luen! :)

Men lurer på hvor du har fått logen fra? Laget selv? eller bestil? isåfall hvor?
Takk for at du delte oppskrift på luen:)

Ninna-Carina

28 augusti 2010 19:24

Hej, hej och tack för berömmet!
Bannern (jag antar att det är den du menar?) har jag gjort på picnic (http://www.picnik.com/). Du är inte den enda som har frågat, så jag ska lägga upp ett inlägg som beskriver hur man gör. :)

 
Ingen bild

Tove

31 augusti 2010 21:12

Takk for det :)
Ja, jeg mener den lappen som er festet på mössan:)

 
Ingen bild

Tove

31 augusti 2010 23:09

Hei igjen!
Jeg fant ut av det selv:)
Det var denne jeg lurte på: minanamnband.se

 
Ingen bild

Christer

2 november 2010 10:57

Hej Tove
Hur fixade du det märket
mvh arvid93@hotmail.com

 
Vilmøy

Vilmøy

28 november 2010 22:11

Hei :) Mössan din ser kjempe fin ut! Jeg lurte på hvor mange masker jeg burde slutte på om jeg skal lage til en 6-7åring?

http://vilmoy.blogspot.com

 
Plutt

Plutt

7 januari 2011 00:13

Hej! Ville bara säga att jag använde det här mönstret för att virka en os-mössa till min kompis, och resultatet blev SUPERBRA! :D

Har skrivit om det i min blogg här: http://virkinprogress.blogspot.com/

Tack så jättemycket för mönstret! ♥

http://virkinprogress.blogspot.com

Ninna-Carina

8 januari 2011 16:12

Så roligt!!! Jag ska på en gång ta en titt på din blogg :-)

 
Robert

Robert

7 mars 2011 02:04

Hej super att du gjort ett mönster. Jag är lite ny på detta med virka och undrar hur man gör när man byter färg det blir ju som ett hack finns det nått man kan göra för att få det snyggare?

http://www.rcfoto.se

 
Ingen bild

Soffizen

29 september 2011 14:31

WoW vad snygg , har börjat med den nu !!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ninna-Carina - 5 december 2011 22:32

Ni har väl inte missat att jag nu har lämnat bloggplatsen och den här bloggen... och jag hoppas verkligen att ni vill följa med. Den nya adressen är www.mimejd.se (Bloggplatsen har ändrat format sedan jag slutade skriva här och därför ser den här s...

Av Ninna-Carina - 13 oktober 2011 21:51


Jag skrev för ett par dagar sedan ett inlägg om en blommande dalahäst... Den blev tyvärr lite för tjock, men nu har jag gjort ett par nya som jag tycker har bättre form. Jag tror att du kan gissa vilken av hästarna som är min första:-)   Det är fa...

Av Ninna-Carina - 13 oktober 2011 21:15

           Nu får alla som kommer hem till oss och kissar en glad överraskning när de lyfter på toalettlocket... där finns numera nämligen ett glatt budskap - SHIT HAPPENS.   Vill någon göra något liknande så är det bara att sätta igång, så här...

Av Ninna-Carina - 8 oktober 2011 18:30


På övervåningen har vi inte "orkat" byta ut dörrarna utan tänkt att barnen skulle få göra något roligt med dem... och de har de gjort nu. Först skruvade de bort handtag o dyl, sedan slipade och tvättade de dörrarna. När det till slut var dags för mål...

Av Ninna-Carina - 7 oktober 2011 16:15

        Ännu en gammal idé har blivit verklighet... Idag har jag satt upp mina nya recepttavlor på sidan av ett överskåp i köket. Jag är jättenöjd och har fler tavlor på gång :-) Jag måste nog börja använda en bättre kamera, mobilbilderna ser vis...

Välkommen till MiMejd


Det finns så otroligt mycket som är roligt här i livet och här delar jag med mig av det som rör min kreativa sida. Hoppas att du hittar något som inspirerar din skaparlust!

KLICKA för mönster


  

Sök i bloggen

Hitta rätt :-)

Change language...

Vi är lite nyfikna!

Hur hittade du vår blogg???
 Av en slump - hamnade här
 OS-mössan
 Virkning eller stickning
 Recept
 Annat pyssel
 Följde länk från annan sida
 Facebook
 BlogLovin
 Tipsad av "någon"
 Annat

Lämmna ett fotspår! x)

Gamla godingar

Andra roliga sidor...

Blogg gäster :)

Senaste 100 besökarna...

Gör någon glad :-)

En gång för flera år sedan kom ett litet paket med posten. I det lilla paketet fanns en liten, liten nalle... Jag blir fortfarande glad när jag ser min lilla nalle!

Bli Buzzador du också


Ovido - Quiz & Flashcards